Lågt tryck i kranen
LBVA ansvarar för att våra kunder har kallt och rent dricksvatten i kranen. Vi ska leverera god vattenkvalitet. Därför provtar vi regelbundet dricksvattnet och kontrollerar så att det inte innehåller några föroreningar som kan utgöra en hälsorisk.
När det gäller vattentryck så kan vi inte garantera en lägsta nivå på vattentrycket eller ett visst flöde. Vattentrycket skiljer sig från område till område och varierar beroende på olika faktorer som exempelvis höjdskillnad. Det innebär bland annat att högt belägna fastigheter kan ha ett något sämre vattentryck.
Om du upplever att du har lågt tryck i kranen kan det innebära att en vattenläcka har uppstått, men det kan också bero på andra saker. Om du misstänker en vattenläcka så är du välkommen att kontakta oss.
Har du problem med varmvatten?
Om du har problem med varmvatten kontaktar du:
- Din hyresvärd om du bor i hyreshus
- Halmstad Energi och Miljö AB om din fastighet är ansluten till fjärrvärmenätet
- En fackman om du har egen varmvattenberedare
Vad kan jag göra själv om jag upplever att trycket är lågt?
Om du upplever att vattentryck är lågt, kontrollera om det är samma tryck i alla kranar i huset. Om inte, kontrollera så att silarna i kranarna inte är igensatta. Silarna på kranarna kan täppas igen av exempelvis rost. Kontrollera sedan om ventilerna vid vattenmätaren är öppna.
Om problemet kvarstår, kolla även om grannarna har samma problem. Om grannarna har samma problem, gör en anmälan till LBVA via formuläret som du hittar under felanmälan. Du kan också skicka in ärendet via e-post eller ringa vår kundservice.
Varför har jag dåligt vattentryck men mina grannar har bra?
Är det bara du som har problem beror det troligen på serviserna till din fastighet eller ledningarna i din fastighet. Vi kan hjälpa dig med att kontrollera silen i vattenmätaren, kontakta vår kundservice.
Om du hör ett susande ljud från inkommande vattenledning så stäng av ventilerna vid vattenmätaren. Om ljudet kvarstår kan det eventuellt vara en vattenläcka innan vattenmätaren som orsakar det dåliga vattentrycket. Kontakta gärna oss då så kan vi stänga av servisventilen i gatan så att du har möjlighet att kontrollera om det susande ljudet upphör.
Alla ledningar inne i bostaden och på tomten tillhör dig som fastighetsägare. Om du har läckage på din servisledning behöver du kontakta en markentreprenör som kan hjälpa dig med byte av servisledningen.
Uppdaterad: