Stopp i avloppet
Om det uppstår ett stopp på en spillvattenledning är det antingen LBVA eller du som fastighetsägare som är ansvarig för att åtgärda det. Vem som är ansvarig beror på om stoppet har uppstått på din ledning eller på det kommunala ledningsnätet.
Det är vanligt att felet finns inom fastighetsgränsen så därför rekommenderar vi att i första hand kontakta en spolbilsfirma. Om det visar sig att felet finns i det kommunala ledningsnätet så tar LBVA kostnaden.
Så här kan du göra när du råkar ut för ett avloppsstopp
- Undersök spillvattenbrunnen
Om det finns en spillvattenbrunn inne- eller cirka 0,5 m utanför din fastighet, öppna den och se om den står full eller är tom på vatten. Står brunnen full tyder det på att avloppsstoppet är placerat efter brunnen, mot det kommunala ledningsnätet. Står den tom tyder det på att avloppsstoppet är placerat före brunnen, mot din fastighet. - Åtgärda stoppet om det sitter i din ledning
Är stoppet i din ledning är du själv ansvarig att åtgärda det och du behöver inte informera LBVA - Kontakte LBVA om du tror att stoppet är på det kommunala ledningsnätet
Bedömer du att avloppsstoppet är på det kommunala ledningsnätet, kontakta LBVA genom att ringa oss om ärendet är akut eller fylla i en felanmälan. Om LBVA har skickat ut en spolbil som utfört spolning och det visar sig att stoppet är inom din fastighet, kommer du att debiteras kostnaden för spolbilen.
Ditt ansvar börjar vid förbindelsepunkten
När ett stopp uppstår i din spillvattenledning ansvarar du som fastighetsägare för att det åtgärdas.
Gränsen för ditt ansvarsområde börjar vid förbindelsepunkten. Förbindelsepunkten är placerad ca 0,5 m utanför fastighetsgräns om inget annat anvisats. Ofta finns en servisventil på dricksvattenledningen och spolbrunn på dag- och spillvattenledningarna som sitter omedelbart utanför tomtgränsen där den privata servisledningen ansluter till kommunens ledning.
Uppdaterad: