Bättre koll med vattenmätare!
Vattenmätaren är monterad på vattenledningen som går in i fastigheten och mäter volymen av den mängd vatten som passerar mätaren. På så vis ser vi hur mycket vatten som förbrukas i hushållet eller verksamheten. Med en digital vattenmätare kan vi få exakta mätvärden och även upptäcka eventuella läckage i fastigheten.
I samband med att LBVA byter vattenmätare installerar vi digitala vattenmätare hos alla kunder. Digitala vattenmätare kan fjärravläsas och behöver inte avläsas manuellt, vilket innebär att du som kund inte behöver rapportera mätarvärden via självavläsningskort, telefon eller internet.
De nya digitala vattenmätarna mäter med större noggrannhet och påbörjar mätningen redan vid låga flöden. Det gör att det är lättare för dig som fastighetsägare att upptäcka eventuella läckage i ditt hus. Vattenmätaren kommer att indikera med olika informationskoder beroende på vad felet är.
Fastighetsägaren ansvarar för mätarplatsen
Enligt svensk byggnorm ska vattenmätaren installeras i en konsol med avstängningsventiler både före och efter mätaren. En vattenmätarkonsol fungerar som ett väggfäste som skruvas fast i väggen och ger avlastning för spänningar och vibrationer i rörledningarna vid mätarbyten.
Mätarplatsen består av tre viktiga delar:
- Avstängningsventiler före och efter mätaren
- Mätarkonsol – en bygel som fästs i exempelvis en vägg
- En skjutbar kopplingshylsa (teleskopdel)
Denna konstruktion är den säkraste för mätarplatsen och minimerar risken för skador vid framtida mätarbyten. Det är fastighetsägarens ansvar att installera och bekosta en konsol. Kontakta din lokala rörmokare för hjälp med monteringen.
Rapportera din vattenmätarställning via mejl
Om du själv vill lämna din mätarställning för en mer korrekt fakturering så går det bra att mejla mätarställningen till oss.
Frågor och svar om vattenmätare
Hur läser jag av min vattenmätare?
Läs av siffrorna före punkten. Inledande nollor och decimaler ska inte tas med.
Exempel: mätaren nedan visar 587 kubikmeter.
Vad gäller vid byte av vattenmätare?
LBVA byter vattenmätare enligt Swedacs krav (Vattenmätare - Swedac Länk till annan webbplats.). Vi tar inte betalt för att byta vattenmätare. När det är dags att byta vattenmätare får du ett brev från LBVA. Tänk på följande:
- Före bytet måste du se till att du har en godkänd vattenmätarplats. Det innebär att du ska ha en vattenmätarkonsoll, detta är för att du ska ha en säker vattenmätarplats
- Före bytet måste du också se till att du har fungerande och godkända avstängningsventiler före och efter vattenmätaren. LBVA godkänner ej LK580, LK581 eller LK582. Om ventilerna ej är godkända, inte går att stänga eller är svåra att stänga behöver du kontakta en VVS-firma för åtgärd.
- Om du har fått en tid för byte av vattenmätare, men behöver åtgärda något i din installation som inte hinner göras före vårt besök, ber vi dig avboka din tid så snart som möjligt. När du åtgärdat det som behövs så kontaktar du oss för en ny tid.
- LBVA behöver stänga av vattnet under tiden vi byter vattenmätare så ha exempelvis inte igång tvätt- eller diskmaskinen. Om allt är förberett och fungerar som det ska tar det cirka 15 minuter minuter att byta en vattenmätare.
- LBVA:s personal bär alltid tjänstelegitimation och kommer i vita bilar märkta med Laholmsbuktens VA.
Var ska vattenmätaren vara placerad?
Vattenmätaren behöver en plats som är skyddad mot frost, hög värme och yttre påverkan så att den inte skadas och slutar fungera. Utrymmet behöver vara tåligt för spill och läckage av vatten samt väl ventilerat för att undvika fukt- och mögelskador. Om vattenanslutningen till mätaren är större än 50 millimeter så rekommenderar vi en golvbrunn. Vattenmätaren ska sitta i en konsol och ha godkända avstängningsventiler på båda sidor om mätaren. Detta är en säkerhet för dig som fastighetsägare för att du ska kunna stänga av vattnet vid en eventuell vattenläcka och för att vi ska kunna stänga av vattnet när vi byter vattenmätaren. De flesta försäkringsbolag kräver att du har godkända och fungerande avstängningsventiler.
Tänk även på att vår personal behöver enkelt komma åt vattenmätaren så om den den är inbyggd eller blockerad behöver den göras åtkomliga när det är dags för byte.
Om du har frågor är du alltid välkommen att kontakta Kundservice.
Vad händer om jag behöver boka om min tid för mätarbyte?
Om du behöver boka om tiden som du har fått ber vi dig att boka om eller av tiden så snart som möjligt eller senast klockan 12 vardagen före bokat besök. Följ instruktionerna i brevet, om du har frågor så kontakta gärna vår Kundservice.
Vem får montera, byta eller ta bort vattenmätare?
Vattenmätaren är LBVAs egendom och det är bara personal från LBVA som har rätt att sätta upp, kontrollera och underhålla vattenmätaren samt öppna och stänga servisventil (förbindelseventilen mellan din fastighet och det kommunala ledningsnätet) inom verksamhetsområdet.
Om du planerar att ändra vattenmätarens placering eller bygga och renovera så att du måste stänga av servisventilen måste du först kontakta vår Kundservice.
Innan vattenmätaren kan monteras ska fastighetsägaren sätta upp vattenmätarkonsol, godkända avstängningsventiler med kopplingar före och efter vattenmätaren. Om detta inte är korrekt monterat när mätartekniker från LBVA kommer för att sätta upp mätaren så kan inte vattenmätaren installeras. Vattenmätarens placering ska godkännas av LBVA. Vattenmätaren måste vara monterad vid slutbesiktning.
Vad kan hända efter ett vattenmätarbytet?
Vid byte av vattenmätare till en ny kan det ibland uppstå oljud. Det beror på att alla vattenmätare har en inbyggd backventil. Utan backventil kan ljudet fortplanta sig in till grannen och vidare för att så småningom ebba ut. Hela ledningsnätet fungerar då som en stor stötdämpare. Med en backventil stannar tryckstöten kvar i fastigheten. Det finns tryckstötsdämpare i handeln som man kan låta montera in. Denna åtgärd får fastighetsägaren själv ordna och bekosta.
Efter bytet kan det uppstå kondens, vattendroppar, utanpå eller i själva mätaren. Detta är normalt och försvinner av sig självt efter ett tag. Kondens är vanligt om det är varmt ute eller om du har mätaren i ett varmt rum, till exempel ett pannrum. Kondens och imma bildas om temperaturerna är väldigt olika. Det finns alltid vatten i mätaren, men om mätaren är varm och det strömmar kallt vatten genom den är det extra vanligt med kondens och imma.
Vilket är mitt ansvar som fastighetsägare när det gäller vattenmätare?
Som fastighetsägare ansvarar du för att vårda vattenmätaren. Det innebär bland annat att skydda den mot frost och påverkan, samt mot återströmning av varmvatten och annan skadlig värmepåverkan. Du behöver se till att ventiler och rör är i bra skick. Om vattenmätaren inte skyddas kan du som fastighetsägare bli ersättningsskyldig för kostnaden för att åtgärda eller byta mätaren.
Fastighetsägarens ansvar är reglerat i vattentjänstlagen. Vid väsentliga brister kan LBVA neka en fastighet att vara kopplad till VA-ledningsnätet. Om en skada på fastighetens VA-installation uppstår vid mätarbyte så är det fastighetsägaren som ansvarar för åtgärd och kostnader.
Hur kontrollerar jag fastighetens avstängningsventiler?
Stäng ventilen som är placerad före mätaren (mellan mätaren och förbindelsepunkten) och öppna en kran. Om mätaren står stilla (mätaren visar inget flöde eller kugghjulet inte snurrar på en gammal mätare) och inget vatten rinner ur kranen så fungerar ventilen.
Kontrollera även att ventilen som är placerad efter mätaren fungerar. Det finns ett antal olika avstängningsventiler till vattenmätare. Om du har en avstängningsventil med svart ratt så måste den bytas innan det är dags för mätarbytet då den inte längre är godkänd.
Huvudmannen (LBVA) tillhandahåller och äger vattenmätaren.
Vem äger konsol och, ventiler och kopplingar?
Fastighetsägaren äger vattenmätarkonsol, avstängningsventiler med kopplingar före och efter vattenmätaren.
Vilka krav finns för backventilen?
Backventilen skall uppfylla kraven enligt SS-EN 1717, och placeras på ledningen efter B-ventilen. Mätaren får inte byggas in. Tung utrustning får inte heller placeras framför.
Ja, för att kunna utföra bytet effektivt skall mätaren sitta i en konsol.
Så här ska en konsol se ut
Står LBVA för kostnader för mätarplatsen?
Nej. Det är fastighetsägarens ansvar att stå för kostnaden för eventuella åtgärder. LBVA har enligt ABVA rätt att ställa krav på mätarplatsen.
Mätaren är inbyggd. Byter ni mätaren ändå?
Nej. Mätaren skall vara lätt tillgänglig vid bytet och får inte byggas in.
Måste båda ventilerna fungera vid vattenmätaren?
Ja, för din säkerhet och för att bytet skall gå så bra som möjligt skall det finnas två ventiler i mätarkonsol.
Det finns bara en ventil efter mätaren, kan ni stänga av vattnet i gatan?
Nej, det skall finnas två ventiler vid mätarplatsen med konsol.
Plomberingen har gått sönder, vad gör jag?
Kontakta LBVA:s Kundservice.
Glaset till mätaren har spruckit, vad gör jag?
Kontakta LBVA:s Kundservice.
Varför är min förbrukning plötsligt mycket högre/lägre än tidigare?
Det kan bero på ändrade vanor, att toaletten bytts ut till en snålspolande toalett, att duschmunstycket är utbytt eller att antalet personer som bor i fastigheten har ändrats.
Det kan också bero på att det finns ett läckage på vattenledningen någonstans i fastigheten eller att en toalett läcker. Ett tips på hur du kan kontrollerar att toaletten inte läcker är att lägga toalettpapper inne i porslinet och se om det blir blött utan att du spolar.
Jag har parallellkopplade vattenmätare. Varför är det större flöde via ena mätaren?
Vattnet tar alltid den enklaste vägen till vattenmätaren. Två eller flera mätare går heller aldrig exakt lika mycket. Ibland kan det vara så att avstängningsventilen till en av vattenmätarna tillfälligt stängts av sedan förra avläsningen, vilket gjort att vattnet passerat genom en annan vattenmätare istället. Kontrollera att alla avstängningsventilerna är öppna vid alla vattenmätare, då blir förbrukningen mer jämnt fördelad.
Jag ska sälja min fastighet, vad gäller då?
Fram tills att fastigheten är såld och ägarbyte har skett så ansvarar du som nuvarande fastighetsägare för att förbereda och möjliggöra ett mätarbyte. Om fastigheten blir såld innan mätarbytet är genomfört är viktigt att du som säljare av fastigheten informerar nästa husägare om att mätarbyte är på väg att ske på fastigheten. Informera också om eventuella åtgärder på mätarplatsen som krävs men inte blivit gjorda.
Jag har eget vatten, behöver jag ändå byta vattenmätare?
Ja, om fastigheten har eget vatten och ändå är aktuell för mätarbyte så är det för att fastigheten är ansluten till kommunalt avlopp. Den vattenmätare som ska bytas är knuten till din taxa för spillvatten och kravet för mätarplatsens konstruktion gäller även i dessa fall.
Jag har en mätarbrunn, behöver jag även ha konsol?
Ja, det stämmer och ska vara möjligt att hissa vattenämätarkonsolen upp och ner i brunnen.
Hur ska en vattenmätarbrunn installeras utomhus?
Vattenmätarbrunnen ska placeras i samråd med Laholmsbuktens VA (LBVA). Det är viktigt att brunnen placeras direkt vid förbindelsepunkten på en plats som är fri från fordonstrafik. Brunnen ska placeras på frostfritt djup och inte på en låg punkt där det finns risk att regnvatten kan fylla brunnen.
Brunnen skall vara i tät helgjuten modell med låsbart lock som är enkelt att öppna. Mätaren ska monteras i en konsol som går att hissa upp och ner när mätaren ska läsas av.
Fastighetsägaren ansvarar för att vattenmätarplatsen och installationen är godkänd av LBVA.
Fastighetsägaren står för samtliga kostnader gällande vattenmätarbrunnen och installationen av
vattenmätaren. Mätaren installeras och ägs av LBVA.
Uppdaterad: