Om du inte redan har fått den så får du snart din första VA-faktura från LBVA. Har du frågor om din faktura eller mätaravläsning så kan du nu kontakta oss direkt.
Faktura
Den sista VA-fakturan från HEM (Halmstads Energi och Miljö) skickades ut i början av maj och den avser fasta avgifter och en beräkning av din preliminära vattenförbrukning fram till och med den 30 april 2023. På den fakturan syns tyvärr inte den beräknade avläsningen eller mätarnummer om du har fått en ny mätare efter din senaste faktura. Titta på din faktura via HEM-appen eller via mina sidor så kan du se den beräknade förbrukningen. Om du inte har möjlighet att göra detta kan du kontakta HEM:s kundservice så hjälper de dig.
Den första VA-fakturan från LBVA skickas ut i början av juni och avser fasta avgifter och en beräkning av din preliminära förbrukning fram till och med 30 juni 2023. Nästa faktura skickas ut i början av augusti och avser fasta avgifter och en beräkning av din preliminära förbrukning fram till och med 31 augusti 2023. Därefter kommer din VA-faktura varannan månad från oss.
För dig som har en fastighet eller verksamhet i Laholm
För dig som har en fastighet eller verksamhet i Laholm kommer det inte att vara så stor skillnad mer än att du kan kontakta LBVA direkt om du har frågor kopplat till din faktura samt att du ska betala till nytt bankgiro (se information på din faktura).
För dig som har en fastighet eller verksamhet i Halmstad
För dig som har en fastighet/verksamhet i Halmstad innebär det att VA-avgiften separeras från fakturan för eventuell el, fjärrvärme och/eller renhållning. Det innebär att du kommer få en faktura från LBVA gällande vattentjänster med nytt bankgiro (se information på din faktura) samt fortsatt en faktura från HEM gällande eventuell el, fjärrvärme och/eller renhållning.
De fakturor som vi i dagsläget erbjuder är:
Vi värnar om miljön så vi rekommenderar att du väljer en elektronisk faktura (e-faktura) som dessutom är snabbare och mer pålitlig att hantera för dig. Det är stor skillnad på hanteringskostnader för e-faktura jämfört med utskick av pappersfakturor så du bidrar även till minskade kostnader när du väljer e-faktura.
Ansök om e-faktura i din internetbank.
Kontakta din bank om du behöver hjälp. Nedan ser du ett exempel på hur det kan se ut när du ansöker om e-faktura.
Nu kan du ansöka om autogiro till dina fakturor från oss. När du väljer autogiro dras kostnaden automatiskt från ditt konto. Om du vill ha autogiro önskar vi att du väljer det i kombination med e-faktura (se ovan instruktioner) annars kommer vi ändå att behöva skicka ut en pappersfaktura till dig som visar hur mycket som skall dras på ditt konto.
Så här gör du för att ansöka om autogiro.
Nedan ser du ett exempel på hur det kan se ut när du ansluter ett företag till autogiro i din internetbank.
Du som är företagare och har ett företag som är anslutet till Peppol-nätverket kommer att få din faktura automatiskt som elektroniskt om du har registrerat företagets organisationsnummer. Om du har flera företag och flera peppol-id måste du ansöka om e-faktura.
Kundservice LBVA
Telefon: 010-164 60 00, helgfri mån-fre kl. 09.00-15.00
E-post: kundservice@lbva.se
När du har läst av din vattenmätare går det bra att maila information om mätarställningen till avlasning@lbva.se Glöm inte att även ange adress, mätarnummer eller fastighetsbeteckning.